Kalendár akcií

OKTÓBER 2019
pon uto str štv pia sob ned
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Master Paste Original

Olej a vosk

Pri kombinácii olejových farieb s enkaustickými farbami je možné dosiahnuť nádherné efekty. Olej môže zabezpečiť lepšiu tekutosť enkaustickej farby, rozptýlenie farieb a pri niektorých technikách aj presnosť. Enkaustická farba dodá olejovej maľbe okamžitý čas schnutia, stlmené alebo lesklé povrchové efekty vosku a bohatšiu škálu textúr. Má však táto kombinácia spoľahlivú štruktúru? Môže to tak byť, je však dôležité pochopiť, v čom sa voskové a olejové farby navzájom podobajú a v čom sa líšia.

Vzťahy medzi olejom a voskom

Z chemického hľadiska sú olej s voskom príbuzní. Ak sa olej pridá do rozpusteného vosku, okamžite sa zmiešajú. V tejto zmesi je potrebné rovnováhu oleja a vosku potrebné vnímať ako spojité prostredie.

Jedným extrémom tohto spojitého prostredia je pridávanie vosku do olejovej farby na dosiahnutie väčšieho objemu, ale prevládajú tu vlastnosti a požiadavky oleja. Vrstva farby bude stále pružná, bude však potrebné, aby pred ustálením a predtým, než bude trvalá, prešla fázou schnutia. Samotný vosk v skutočnosti do určitej miery spomalí schnutie oleja, pretože sám nemá žiadne schopnosti schnutia.

Druhým extrémom tohto spojitého prostredia je pridávanie oleja do vosku a prevládať budú vlastnosti a požiadavky vosku. Olej však znižuje teplotu topenia vosku a znižuje jeho pevnosť. Umelci, ktorí si sami pripravujú enkaustické farby pridávajú tuby olejových farieb do vosku. Týmto spôsobom sa pigment rozriedi, v dôsledku čoho bude konečná vosková úprava tlmenejšia. Pokiaľ pridaného oleja nie je príliš veľa, vrstva farby zostane pevná a počas chladnutia sa bude stabilizovať a stane sa trvalou.

Je to nebezpečné pri archivácii pri miešaní zmesi olejovej a voskovej farby, ktorá bude blízko stredu tohto spojitého prostredia, inak povedané, ak bude množstvo olejovej a množstvo voskovej farby vyrovnané. V tomto bode sú lepiace a adhezívne vlastnosti vosku a oleja natoľko zhoršené, že vrstva, ktorú tvoria, bude veľmi nestabilná, pretože nedokáže ani uschnúť ani spevnieť.

Vosk v olejovej maľbe

Naše pigmentové tyčinky sú dobrým príkladom vosku v olejovej farbe. Keďže sú vo forme tyčiniek, môže sa zdať, že obsah vosku je vysoký. V skutočnosti však obsahujú len veľmi málo vosku – menej ako 15 % tyčinky tvorí vosk. Pri chladnutí si roztopený vosk zachováva svoju spojitosť, ktorú mal vo svojej tekutej forme a vytvára jednotnú štruktúru, ktorá v sebe viaže olej. Táto vosková štruktúra je však veľmi slabá a moment, kedy sa tyčinka poruší jej nanesením na povrch a vosková štruktúra sa rozruší a vstrebe sa do oleja. Ďalšia manipulácia s prstami, nožom alebo štetcom zmení jej konzistenciu na konzistenciu maslovitej olejovej farby.

Olej v enkaustickej maľbe

Existujú tri techniky, pri ktorých použitie oleja pridaného do enkaustickej farby vytvára rôzne efekty:

Naneste vrstvu enkaustického média na podklad a roztavte ju. Nástrojom urobte čiarovú kresbu do vosku. Rozotrite tubu olejovej farby alebo olejovú tyčinku na povrch a zotrite ju preč. Vytvoríte tak na povrchu ostrú vyrytú líniu a tón (v závislosti od toho, koľko farby zotriete). Roztopte povrch a obaľte tak olej. Rôzne metódy tavenia môžu vytvárať líniu, ktorá je veľmi presná alebo jemne rozptýlená. Potom sa môže naniesť ďalšia vrstva média a celý proces sa môže zopakovať. Maľba nanášaná vo vrstvách podobným spôsobom využíva prirodzenú opalizáciu vosku na dosiahnutie nezvyčajného hĺbkového vnemu.

Nanesenie enkaustickej farby na vlhkú olejovú farbu môže zvýšiť a obohatiť optické efekty oleja, najmä ak sa nanáša len zľahka. Pri dlhšom tavení sa môže olej rozptýliť do vosku. Ďalšie tavenie môže spôsobiť mierne oddelenie oleja od vosku, čím sa dosiahne nezvyčajný mramorový efekt. Enkaustická farba môže tiež dodať znaky textúry, ktoré sú ostrejšie, ako textúry získané zo zhustenej olejovej farby. Mali by sme však zdôrazniť dva body: a) olejová vrstva by mala byť v tom čase vlhká. Suchá olejová vrstva nie je dostatočným absorbentom na to, aby dobre udržala vosk. Je dôležité nezabúdať na to v prípade, že pracujete na natiahnutom plátne a nie na doske, pretože vosková vrstva je menej flexibilná ako olejová vrstva; b) vosk by mal byť roztavený, aby bolo možné vytvoriť okolo oleja obal. Ak nie je olej dostatočne obalený, zostane v samostatnej vrstve oddelenej od vzduchu, ktorá nikdy neuschne. Ak je olejová vrstva príliš hrubá, môže sa stať, že na maľbe zostanú mäkké škvrny.

Ak sa olejová farba nanáša na voskovú farbu a roztopí sa, môžete vytvoriť ešte výraznejšie efekty, ako v prípade, keď sa enkaustická farba používa na olejovej farbe. Olejová vrstva sa môže oddeliť a vytvoriť efekty puklín. Stupeň, do akého sa to prejaví, samozrejme stále závisí od intenzity roztavenia. Opäť je však potrebné vykonať určité roztavenie. Olejová vrstva, ktorá nie je roztopená do olejovej vrstvy, bude schnúť a do určitej miery priliehať na voskovú vrstvu. Mastnota vosku však môže v budúcnosti spôsobiť oddelenie vrstiev.

Tieto metódy len nahliadli pod povrch toho, čo skutočne ponúka táto vzrušujúca kombinácia materiálov. Experimentovanie s týmito dvomi médiami odhaľuje množstvo nepredvídaných efektov.

Tabuľka vzťahu medzi olejom a voskom